هدف درمانی جدید برای کنترل قند خون

 22 مارس 2014- محققین مرکز پزشکی UT Southwesternهدف جدید بالقوه ای را برای کنترل قند خون معرفی کردند که می تواند به میلیونها نفر مبتلا به دیابت نوع 2 در سراسر دنیا کمک کند.

محققین نشان دادند که یکی از نقش های فسفاتیدیک اسیدها، افزایش تولید گلوکز توسط کبد است. دانشمندان  با شناسایی آنزیم های دخیل در سنتز فسفاتیدیک اسیدها، اهداف بالقوه ای را برای درمان افزایش قند خون یافتند. نتایج این تحقیق در مجله ی Biological Chemistryمنتشر گردید.

 این مشاهدات هنگامی حاصل شد که دانشمندان موش مدل لیپودیستروفی که یک بیماری متابولیکی نادر است را مطالعه می کردند. در این بیماری بدن عاری از چربی می شود. بیماران مبتلا به لیپودیستروفی به بیماری دیابت و تجمع چربی درکبد به دلیل عدم تعادل در توانایی بدن برای تنظیم چربیها و گلوکز مبتلا می شوند.

 ژن عامل این بیماری AGPAT2است که در سنتز فسفاتیدیک اسید و تری گلیسریدها نقش دارد حذف این ژن در موشها سبب می شود این جونده به لیپودیستروفی کلی مبتلا شود.

محققین بعد از حذف این ژن تأثیر این دستکاری ژنتیکی را بر تولید  فسفاتیدیک اسیدها و گلوکز بررسی کردند. دکتر Agarwalمی گوید:ما انتظار داشتیم با حذف این ژن غلظت فسفاتیدیک اسید کاهش یابد اما در آزمایش کبد موشهای مبتلا به لیپودیستروفی متوجه افزایش غلظت این دسته از چربیها در کبد موش شدیم. تجمع این مولکولهای چربی به سبب افزایش مقدار دو آنزیم در کبد بود:دی اسیل گلیسرول کیناز و فسفولیپاز D. محققین همچنین متوجه ی افزایش بیش از حد تولید گلوکز درکبد این موشها شدند.

 دکتر Agarwalمی گوید: فقدان پیام رسانی طبیعی انسولین در موشهای مبتلا به لیپودیستروفی منجر به تولید نامحدود فسفاتیدیک اسید می شود این مسئله منجر به هایپرگلایسمی یا افزایش قندخون می گردد.

نتایج این تحقیق علاوه بر اینکه یک هدف بالقوه ی درمانی جدید برای دیابت را مشخص کرده است اشاراتی به نحوه ی شروع سرطان نیز دارد. افزایش مقدار فسفاتیدیک اسید نقش مهمی در مسیر متابولیکی تولید انرژی برای سلولهای سرطانی بعهده دارد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Sankellaدرحال بررسی ممانعت کننده های آنزیم دی اسیل گلیسرول کیناز و فسفولیپاز Dدر سلولهای کشت شده و در حیوانات به منظور درک مکانیزم های مولکولی افزایش تولید گلوکز بوسیله ی فسفاتیدیک اسیدها در کبد وسلولهای سرطانی است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/274308.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا